Friday, June 26, 2009

Harga Sebuah Perkahwinan

Assalam..

Semalam aku menerima call dr. salah seorang staff di off. Berikutan aku telah bertanya kepada superiornya mengenai status perkahwinannya dalam record aku yg masih tidak jelas.
Jadi dia call untuk memberi penjelasan mengenainya. Tak pasal2 aku tempat dia meluahkan perasaan geram, benci, kecewa terhadap bekas isterinya itu. Rupa2nya isterinya curang dan dia sendiri telah "menangkap" isterinya bersama lelaki lain.
Dia sangat kecewa dan seperti menyalahkan takdir dia asyik menyebut 'kenapalah saya yg kena macam ni..kenapa saya.. bukan org lain'.
Katanya dia berasa amat malu untuk bertemu aku utk menjelaskan perkara ini dan lebih selesa berbual melalui telefon shj dan tak tau cara bagaimana utk declare statusnya kpd company.

Bekas isterinya itu ditatang bagai minyak yg penuh. Berasal dr keluarga yg sgt susah dan diberikan kesenangan. Dan yg paling memeranjatkan aku isterinya pernah berurut utk mengelak dari mengandung.

Sering memberi alasan untuk keluar rumah dan lama-kelamaan apabila kawan2nya selalu terserempak isterinya bersama org lain dia pun mengambil tindakan jadi spy dan akhirnya tertangkap.
Ceritanya lagi dia seringkali gagal dlm menjalinkan hubungan. Bila bercinta asyik dikebas org dan perkahwinannya juga begitu.
Kali ini dia amat serik dan takut pada relationship. Setakat yg aku kenali dia ini seorang yg baik dan pekerja yg rajin. Sebagai 'counselor' ketika itu aku hanya menasihatkan dia jgn menyalahkan takdir dan banykkan bersabar dan cuba berfikiran positif. Ada org lain yg lebih teruk dr kes dia.

Apapun aku berpesan pdnya setiap yg baik pasti akan dibalas baik juga...
Inilah harga sebuah perkahwinan. Tak semestinya apa yang kita harap dan inginkan akan terjadi. Langit tak selalu cerah. Kita hanya mampu merancang.....

No comments: